Stránky

Search

neděle 22. května 2011

Titlis a Engelberg

Lokalita: Centrální Švýcarsko
Kanton: Obwalden

Mám to úžasné štestí, že mám skvělého šéfa, který má skvělou ženu. A jelikož se šéfem vycházíme naprosto skvěle, byl jsem pozván na výlet na horu Titlis. Vynikající nápad. Sám jsem již byl v Engelbergu, která leží pod ním, ale nebyl jsem ještě úplně nahoře, cestou jedinečnou lanovkou Rotair. A výlet to byl jedinečný v mnoha ohledech - jednak díky společnosti a také protože jsem jel poprvé na horu vyšší než tři tisíce metrů. Titlis, hora vysoká  3 239 metrů je skutečný obr, který dokáže zaujmout v létě i v zimě. Já ho navštívil v létě. Jak jsem se již zmínil, první zastávka je nutná na parkovišti v Engelbergu, parkovné naštestí stojí na celý den jen 5 franků, což je přijatelná cena. Ještě než se dáte na lanovku, je dobré si říci něco o Engelbergu samotném.


Engelberg není nikterak velký, ale dokáže zaujmout. Kromě toho, že je v podstatě jediné větší horské středisko v centrálním Švýcarsku, tak je také vynikajícím výchozím bodem pro pěší výlety do okolí - ať již letní turistiku či zimní ledovcové lyžování. A dominantou Engelbergu je hlavně otevřený benediktínský klášter s ukázkovou sýrarnou, kde můžete pozorovat jak se vyrábí pravý poctivý sýr. Jelikož je Engelberg větší středisko, očekávejte spoustu obchodů se sportovním vybavením. A upřímně, jsou to asi veškeré velké atrakce, které se dají v samotném Engelbergu navštívit.


Nu a samotná lanovka na Engelberg je kapitola sama pro sebe, protože je tu zde technická vymoženost - otáčivá lanovka s příznačným jménem Rotair, která se při pohybu otáčí ještě kolem své osy a vy ani nepostřehnete, že si z jednoho místa vychutnáte celé panoráma údolí. Jak krásné. Je zřejmé, že až na vrchol nevede jen jedna  cesta, při cestě lanovkou musíte přesednout do další. Ale jak to tak bývá tak vše je krásně naplánované, takže si cestu užijete bez jakéhokoliv zdržení nebo většího čekání. Ještě je také dobré podotknout, že je třeba se připravit na obdivuhodný nával cizinců, hlavně Indů a Asiatů všeobecně. Netuším proč, ale je jich zde pravidelně hodně. Také je u dolní lanovky speciální 100% vegetariánské indické občerstvení, které mne jako vegetariána potěšilo a zároveň i překvapilo. Jako by zde bylo připravené pro turisty z dálného východu... U samotné lanovky je také samozřejmě obrovský obchod se suvenýry a restaurací. Než dorazíte na samotný vrchol, máte možnost si z kabinky první lanovky prohlédnout celé údolí krásně ze shora, především jezero Truebsee, které je jakousi místní dominantou a častým turistickým cílem v tomto kraji.

Lanovka Rotair

Na samotném vrcholu, kde bylo v létě okolo mínus pěti stupňů je třeba se připravit dopředu a vzít si sebou vhodné oblečení. O síle větru ani nemluvě. Pokud trefíte jasno a krásné počasí, máte vyhráno a budete odměněni úchvatným pohledem na horské masivy a údolí, jako málo kde. Ačkoliv jsme měli jasno tak jsem pochopil a na vlastní kůži pochopil rčení, že se "...Titlis nebe dotýká". Poprvé v životě jsem totiž zažil, že se okolo mne objevil mrak a já byl přímo v něm. Nádherný pocit. Dokonce i v takové výšce jako tato se zde nachází restaurace, obchody se suvenýry apod. A dost překvapivě se stejnými cenami jako kdekoliv jinde. A další velká atrakce je ledovcová jeskyně, kde zážitek umocňuje emotivní osvětlení a tématická hudba.



To je prostě Titlis, jinak to popsat nejde a musíte to zažít.

Žádné komentáře:

Okomentovat