Stránky

Search

sobota 21. května 2011

Morschach, Stoos, Fronalpstock

Lokalita: Centrální Švýcarko
Kanton: Schwyz


Mám po dlouhé době zase tvůrčí psavou náladu tak píšu, a budu zřejmě psát dlouho do noci. Vlastně do rána. A je to asi dobře. Připravil jsem si další kávu, leží mi na stole vedle klávesnice a já přemýšlím o čem dál psát a moje volba padla na horu Fronalpstock, ze které je úžasný výhled na jezero Vierwaldstättersee a vlastně i na jezero Urnersee a člověk dohlédne i do dalších kantonů. 


Švýcarsko je užásná země v mnoha ohledech. Jeden z nich se týká i tohoto postu. Ve Švýcarsku máte jednu z nejlepších silničních, železničních a dopravních sítí na světě. A zároveň je úžasné, že dokážete narazit na vesnici, která je nedostupná autem. Ano, je mnoho "Autofrei" vesnic a míst, tedy míst kam je vjezd autem zakázán, ale Stoos je originální v tom, že se sem autem prostě nedostanete, protože sem nevede žádná cesta.  Tedy pochopitelně kromě pěšího výstupu a lanovky. A ještě než navštívíme samotný Stoos budeme muset nechat auto v níže položené vesnici Morschach.


Rozcestník a mapa, která vás přivítá ve Stoosu
Morschach leží v kantonu Schwyz kousek od jezera Vierwaldstättersee, vlastně na jednom jeho cípu, které je již označováno jako Urnersee. Upřímně nevím co je za rarity v samotném městečku, ale co mne asi nejvíce zaujalo  bylo samoobslužné Infocentrum pro turisty - všechny prospekty volně k dispozici, všechny mapy, počítač na kterém si můžete vyhledat co doopravdy potřebujete, včetně volného přístupu k internetu. No krása. A je to také důležité místo, protože musíte nechat auto u nedaleké lanovky na placeném parkovišti nebo placeném parkovišti zde. A zde je důležité podotknout, že jsem našel parkování zdarma zde a nebyl jsem líný si dojít k lanovce těch pár kilometrů pěšky. Placené neoficiální parkoviště se nachází poblíž (snad základní) školy. Myslím, že to je užitečný tip pro případné zájemce. No a potom už člověka nečeká nic jiného než cesta k lanovce, která je vzdálená v mém případě asi 35 minut chůzí.


U lanovky se můžete rozhodnout ze dvou možností jak se na Fronalpstock nebo do mezistanice Stoos dostat - pěší výšlap, nebo cesta lanovkou. Já si zvolil jak je u mne zvykem pěší výšlap. Je to zadarmo a hlavně mne turistika baví. A tak jsem vyrazil jen s ruksakem na zádech vstříc Stoosu neznámou cestou. Samotná cesta mi trvala zhruba dvě hodiny lesní cestou v příjemném chladném stínu. 


Stoos s jezírkem 
Jak jsem se již zmínil nejzajímavější na Stoosu je skutečnost, že to je usedlost opravdu nedostupná autem a zároveň se zde nachází v podstatě jen hotely a zemědělské usedlosti. A také jedno koupaliště a také umělé jezero, ve kterém se můžete vykoupat narozdíl od koupaliště zdarma.  Sám jsem se koupal na obouch místech. Ještě než jsem se vyšplhal na samotný Stoos na koupališti a cestou nazpět v jezeře. Příjemné zchlazení po poměrně náročném výšlapu za parného dne. Na Fronalpstock se dá dostat opět lanovkou nebo pěším výšlapem, je snad jasné jaký způsob jsem si vybral.


Typická švýcarská restaurace na vrcholu Fronalpstocku
Samotný výšlap je poměrně náročný a všechny cesty vedou přes louky na přímém slunci. Celý výšlap mi trval asi další hodinu a půl i s přestávkou na oběd. Oběd bych rád zmínil, protože je to také jedno z mnoha typických specifik Švýcarska. Cestou jsem našel uprostřed luk jedno hospodářství (tuším, že to je jediné, které se dá potkat cestou), které zároveň sloužilo i jako restaurace. A hlavním specifikem je, že pro Vás pracuje personál, který pracuje i na samotném hospodářství. Takže ať si dáte v podsatě cokoliv za jídlo, většina pokrmů je připravována z vlastních zdrojů - především sýry, mléko a maso. Jak jsem si tak spokojeně mlaskal na mém jídle najednou se mezi stoly a mezi milým personálem zjevil samotný majitel hospodářství. Bylo zjevné, že zrovna vylezl odněkud z chléva, ale byl čistě upraven, na nahou vysoké gumovky a přátesky a starostlivě obešel všechny stoly, s každým hostem si potřásl rukou a poptal se jak nám chutná a zda je vše OK. Naprostá dokonalost. Tuhle specifickou švýcarskou pohostinost a starostlivost miluju!


Výhled z Fronalpstocku


Po vydatném obědě mě čekala zhruba další polovina na samotný vrchol. Když na samotný Fronalpstock dorazíte, tedy do nadmořské výšky ca 1922 metrů nad mořem, naskytne se Vám nádherný výhled na celé Urnersee a Vierwaldstättersee. Jak jsem již psal v blogu o Stansehornu, říká se že je z něj nejhezčí výhled na jezero, ale upřímně si myslím, že odtud je výhled mnohem krásnější. A osobně bych ho doporučil více než Stansehorn. Kromě nádherné vyhlídky se zde nachází také velká restaurace, hřiště pro děti a další místo, které podle ezoteriků vyzařuje velkou energií. No možností jak dobít energii po náročném výšlapu je zde spousta.


Ještě před samotným sestupem dolů, jsem si všimnul, že lanovky dolů jsou zdarma. Nevím jestli to byla nějaká náhoda, nebo je to pravidlem, ale každopádně jsem toho využil rád. Cestou dolů jsem zachránil lidem přede mnou spadlou čepici, kterou jsem dole ochotně vrátil a výhledem z výšky ze sedačky jsem se během asi 15ti minutové jízdy kochal celým kopcem a okolní přírodou, kterou jsem ještě před chvílí šlapal hezky po svých. Je to hezký pocit. Když jsem dorazil opět dolů, namířil jsem si to k již zmiňovanému jezírku k vykoupání. 


Další výhled na Fronalpstock, směr Brunnen
Bylo tam již pár lidí a i já jako v podstavě neplavec, jsem si dal několik jezer tam a zpět, trochu se potápěl a poté se chvíli opaloval na již skoro podvečerním slunci. Nádhera. Poté už mě čekal samotný sestup zpět do Morschach. Sestupy jsou pochopitelně vždycky rychlejší, takže jsem to zvládl za chvíli a protože jsem byl již trochu líný, tak se mi povedlo  u lanovky stopnout auto, které mne dovezlo až do vesnice. Tak jsem nasedl do auta a jal se ujet blížící se bouři.


Jezero ve Stoosu



Žádné komentáře:

Okomentovat