Na toto téma se mě hodně lidí ptá a není divu. Po Švýcarsku se dá kupodivu autem cestovat relativně levně a velmi pohodlně. A pokud máte podobně jako já auto s možností přespání, máte i o bydlení postaráno. Alespoň co se léta týče.
Po celém Švýcarsku platí obdobné předpisy jako v Čechách. Na dálnice potřebujete dálniční známku, kterou musíte (alespoň v roce 2011, od roku 2012 má být změna) koupit jen s roční platností. Tak jako tak investice 40 franků mi přijde na všechny možnosti, které tu využijete naprosto přijatelná - za 40 franků máte k dispozici velmi kvalitní dálnice, tunely, viadukty a ostatní komunikace. Přijatelná i za cenu, že budete přes zemi helvétského kříže jen přejíždět. Věřte mi, že nemá v žádném případě cenu uvažovat o tom známku nekoupit a snažit se jet mimo placené úseky - především se vám cestování velmi, ale opravdu velmi protáhne. Všeho si tu užijete až až. Značení je všude naprosto shodné jako v CZ - zelené cedule jsou dálniční úseky, modře rychlostní neplacené komunikace, omezení rychlostí je také stejné, objíždky jsou shodně oranžové jako v CZ. Možná mne napadá jediná nezvyklost. Když budete přejíždět přes vesnici možná vás udiví, že nikde nepotkáte ceduli konec vesnice - nenechte se mýlit. K tomuto účelu elegantně slouží modré cedule VŽDY na levé straně silnice s vyznačením jak daleko je nejbližší další vesnice (obdobně jako to mají v Německu). Víte, že skončila vesnice a zároveň i rychlostí omezení. Jo a ve Švýcarsku není povinné celodenní svícení, avšak dávejte pozor při vjezdu do tunelu (což je zde velmi časté a člověk občas zapomene). A mezi povinnou výbavu si nezapomeňte přibalit ještě ke všemu obvyklému druhý výstražný trojúhelník a minimálně dvě vesty pro řidiče a spolujezdce. Při policejních kontrolách je nikdo nechtěl vidět, ale k výbavě to prostě patří.
Již jsem se na předešlých příspěvcích jistě zmínil unikátnost Švýcarska v tom, jak je malé a přitom pokud nepojede po dálnici tak občas i velmi zdlouhavé. Pokud pospícháte, velmi doporučuji si cestu plánovat co nejvíce po dálnicích. Určitě ušetříte spousta času. A před plánováním nějakého delšího výletu si dobře podle mapy načasujte a odhadněte cestu. Například žlutě značený úsek, se může protáhnout na velmi dlouhou dobu. Zvláštně v horských oblastech. O červených ani nemluvě, už jen kvůli tomu, že tyto cesty bývají úzké, rychlostně omezené a celkově ne moc vhodné na rychlé cestování.
Na Švýcarských silnicích očekávejte naprosto perfektní organizování, značení a v podsatě všude kvalitu na špici. Jediná velká nevýhoda mi přišla v tom, že Švýcaři pořád něco budují a přestavují, takže kromě toho, že se poměrně často setkáte s objížďkami (ale v každém případě skvěle organizovanými a značenými) přes omezení rychlosti přes stavební úseky. Cestou jistě potkáte spousty tunelů a mostů. Silnice nejsou ve Švýcarsku až na pár vyjímek v podstatě nikde rovné, takže pořád budete muset dávat pozor na serpentýny, proplétat se křivými silničkami apod. Zvláštně v horských oblastech.
Spaní v autě je výborná věc a v podstatě během mého cestování jsem skoro ani jinou možnost "bydlení" nevyužíval. Vlastním automobil ve kterém se dva lidé vyspí naprosto královsky, takže zkušeností mám spoustu. Přespat se dá kdekoliv, kde to není výslovně zakázané - což znamená v podstatě úplně všude. Můžete přespat kdekoliv, kde můžete stát - ať už se jedná o městské parkoviště, lesní cestu, či odpočívadlo. Co znamená, když to není výslovně zakázáno ? Například pokud máte odpočívadlo u dálnice a na něm je pouze modrá značka P, tak zde můžete libovolně být. Pokud je tam napsáno např. "max. 12 Stunden", tak zde můžete být maximálně 12 hodin. To je jasné. A někde se také setkáte se značkou zákazu karavanů (což je poněkud výhoda většího osobního automobilu před velkým karavanem) a nebo zákazu kempování - červeně přeškrtnutý stan. Ale pokud se tam dá parkovat osobním automobilem a je tam přeškrtlý stan tak pořád bych osobně moc nedoporučoval přespávat. Pokuta vám rozhodně nehrozí za samotné spaní, ale spíše jde o to, aby jste neporušili jiný zákaz nebo nedospustili se jiného přestupků příkladem výše uvedené. Sám mám historku, kdy mě při přespávání u Lichtenštejnska v šest ráno vzbudili policisté, s omluvou, že mě vzbudili, zkontrolovali doklady, slušně poděkovali a popřáli ještě dobrou noc. Již jsem přespával v autě jak v centru divokého města, na parkoviších, na okrajích lesů.. A nikde se moc nemusíte bát nechat auto bez dozoru. Ikdyž žádné velké cenosti bych tam asi nenechával. A k odpočívadlům bych chtěl ještě říci, že prakticky na každém, jsou volně přístupné a většinou čisté toalety, kde lze provést základní hygienu.
Při plánování samotných tras a výletů využívám perfektní službu, kterou mohu jen doporučit - swiss router search . Stačí zadat start a cíl a dostane okamžitě nejlepší možnou cestu i s možnými body, které si můžete zadat k tomu. Potom můžete použít různé filtry, které vám na mapě ukáží vhodné body - gastronomické, kulturní, hotely atd. Perfektní služba, která je tedy omezena jen na samotné Švýcarsko. Sám jí preferuji před, zřejmě nejoblíbenějším, google maps. Jsem také znám tím, že jezdím výhradně bez navigace. Prostě jí nepotřebuji. Stačí se mi podívat do mapy a člověk ví. A v tomto mi také přejí dokonale značené a číslované exity z dálnic, sjezdy, objíždky apod. Věřím, že se dá velmi snadno obejít bez navigace.
Parkování ve Švýcarsku. Parkování je docela zajímavá otázka a je velmi rozdílné. Například při cestách po italské části jsem v každém městě dokázal (i v tak velkých městech jako například Lugano, Locarno, Bellinzona...) najít vždy parkování zdarma - většinou u škol či při sportovních areálech, ale nebývá to zvykem. Zatímco v německy mluvících částí si asi jen horko těžko pomůžete (Zurich, Luzern, St.gallen, Basel...) a platit zřejmě musíte. Jediným možným řešením je zajet před město a auto jednoduše nechat někde před městem a do města dojít pěšky, hromadnou dopravou atd. Ono by ani nešlo tolik jako o to placení při parkování, ale o to, že prakticky všude máte jen omezené hodiny parkování na pár hodin a občas to prostě na užití městě nestačí. Platby probíhají prakticky všude přes platební automaty (univerzálně modré automaty zvané taxametry) a tudíž z vlastní zkušenosti doporučuji nosit v peněžence drobné mince na zaplacení. A moc nespoléhat na to, že si vás náhodou Security nevšimne. Na každém automatu máte vyznačeno několik důležitých informací - kolik maximálně hodin můžete parkovat, kolik stojí jedna hodina a parkovací hodiny - například pokud máte na automatu hodiny od 7.00 - 19.00 tak to znamená, že můžete od 19.00 - 7.00 parkovat na místě zdarma. A také údaj, ve které dny se platí. Někde máte denně a někde se platí jen o všední dny. A někde máte například možnost zaplatit paušálně 5 franků na celý den. Zkrátka záleží na lokalitě, ale vesměs je všude po celém Švýcarsku tento princip stejný. Parkovací místa jsou většinou na lísteček, který musíte dát za okno, nebo stáním na číslech. Například stojíte na čísle 14, tak na automatu zmáčknete číslo 14 a uvidíte kolik minut Vám ještě zbývá. Tady mne napadá jeden tip, který se mi v praxi kolikrát osvědčil - pokud potřebujete udělat zastávku jen pár minut, či jen půhodinu, podívejte se na taxametru jestli někdo před vámi neujel z místa dřív, než kolik ve skutečnosti zaplatil. Možná se vám poštěstí a najdete parkování zdarma. Bohužel to nejde kumulovat, takže při novém placení se minuty vynulují. Parkovací místa na zemi jsou značena třemi barvami - žlutě - na ty povětšinou rovnou zapomeňte, protože značí privatní placené místo k parkování, modře - to jsou zóny, kde většinou můžete volně stát i dokonce pár hodin zdarma (doporučuji sebou vozit hodiny, které necháte za oknem pro tyto případy) a které vás budou nejvíce zajímat jsou bílé značené parkovací místa - to jsou veřejné, většinou placené místa. Jediná změna je většinou u podzemních garážích, kde Vám při výjezdu vyjede ticket, který musíte cestou zpět v příslušném automatu (většinou je někde u vchodu nebo východu) proplatit - jednoduše vložíte tiket, zobrazí se vám údaj kolik musíte zaplatit a po zaplacení vám vyjede naprosto automaticky zpět. Ale to jako kdekoliv jinde. Ještě než uzavřu téma parkování tak mne napadl jeden tip - kolikrát se mi povedlo domluvit se s majiteli (nebo obsluhou) restaurací, kde jsem byl na obědě, že tam můžu auto nechat zcela zdarma nebo za malý poplatek.
Asi dalším výrazným fenoménem (a myslím že specifickým jen pro alpské oblasti) jsou tzv. Autoverlad - převozy automobilů přes vlak. Přiznám se, že jsme tuto možnost cestování nikdy nevyužil, protože jsem vždy cestoval po oblastech a v ročním období, kdy nebylo potřeba tuto možnost využít. Týká se to hlavně horských průsmyků, které jsou většinou během zimy uzavřené a cesty pod několika metry sněhu - prostě nedostupné. Na tuto atrakci si také připravte předem nějaké peníze a určitě si jí naplánujte dopředu, aby vás cestou nezaskočila.
Možná mne napadá něco dodat k čerpacím stanicím a odpočívadlům. Čerpací stanice jsou zde poměrně rozšířené a určitě maximálně po 100 km vždy na nějakou narazíte ať už na vesnici, nebo u dálnice. Každopádně je dobré na toto pamatovat. Čerpací stanice zde fungují jako kdekoliv jinde, není k tomu co říct. Možná budete překvapeni jak jsou cenově na stejné úrovni jako běžné obchody co se týče sortimentu v shopech (také jsem slyšel, že jsou zde věci třikrát dražší než normálně - nevěřte tomu). Možná jste se setkali s názory, že ve Švýcarsku (Německu atd..) je nafta a benzín kvalitnější než v CZ a že se vyplatí čepovat až tam. Upřímně nevím co si mám o tomto názoru myslet, rozhodně nepatřím mezi zaryté "haters gonna hate" jedince, ale mám osobní, praktickou zkušenost, že se Švýcarskou naftou dojedu o něco více km. Je to prostě tak. Ale třeba má někdo zkušenost zase jinou. Pro majitelé automobilů na LPG je zde dobrá zpráva - LPG stanice je zde velmi často (ikdyž neřikám, že běžně) a dokonce i v BIO kvalitě. A určitě také narazíte na samoobslužné čerpací stanice - jednoduše přijede ke stojanu, kde do automatu vložíte bankovky nebo platební kartu a už čerpáte. Přijde mi to jako geniální řešení především na vesnicích. Akorát si dejte pozor při placení bankovkami, aby jste zaplatili přesně tolik paliva, kolik se vám vejde do nádrže - automaty nevrací.
Žádné komentáře:
Okomentovat