Stránky

Search

neděle 9. června 2013

Farmářské trhy

O farmářských trzích jsem již několikrát psal. Především jsem je zařadil do "top ten" v typické kuchyni, protože přesně zde na farmářských trzích, jste u zdroje typických švýcarských produktů a potravin. Snad už nikde jinde nedostanete na jednom místě regionálnější a čerstvější suroviny s osobním přístupem a možností ochutnání. Farmářské trhy jsou samozřejmě zcela běžná a rozšířená věc, která podporuje drobné místní pěstitele a výrobce. Proto a také protože mám rád kvalitu, tak farmářské trhy navštvěvuji rád a opakovaně. Zde ve Švýcarsku je fantastické, že ceny jsou v podstatě na úrovni obchodů, nebo jen nepatrně vyšší. 

  

U nás na vesnici trhy nejsou, takže každou sobotu musím jezdit do vedlejšího městečka Stans, o kterém jsem psal již v zimním období. Tak vlastně teď doplním i nějaké informace o letním období, protože farmářské trhy jsou samozřejmě jen od Velikonoc přes léto. Asi ne náhodou jsem psal v obouch blozích o trzích. Trhy zde ve Stansu jsou malé, skromné, ale přesto vynikající svými produkty, kde jsme vždy našel to, co jsem potřeboval nebo si vybral s čím celý příští týden hospodařit. Kromě kvality produktů si užívám také jejich rozmanitý výběr a možnost vše porovnat, osahat, potěžkat, pomačkat a vybrat si suroviny, které mi nejvíce spontálně padnou do oka. Hlavně mám všechny potraviny (od zeleniny, ovoce až přes sýry a uzeniny) přímo před sebou a moje fantazie začíná pracovat - co vařit celý týden, jak co nejlépe využít suroviny do co nejvíce pokrmů, co budu muset dokoupit během týdne atd. Já osobně jsem přesvědčen, že už jen samotný úmysl a výběr surovin se promítne do kvality vašeho jídlo, tudíž i do kvality vašeho stravování a života. Kromě toho aspektu, že děláte něco pro sebe (a pro přírodu a místní ekonomiku) je to především oproti nakupování v přeplněných cash&carry shopech zábava, relaxace a dokonalá meditace.

  

Také je nutno říci, že bylo konečně hezky a na trhu svítilo slunce. Až dodnes pravidelně (jako naschvál) pořád pršelo, takže jsem si trh užíval o to více. Poté co jsem zaplatil parkování za auto, tak jsem se ujal nakupování. Měl jsem doma spousta potravin a v podstatě jediné co jsem potřeboval byl chléb. Poté co jsem obdivoval sýry a nádhernou zeleninu jsem konečně došel ke stánku s pečivem. Bylo již pár hodin před uklízením a i přesto jsem si dokázal najít svůj kousek. Vybral jsem si domácí chléb pečený na dřevu, který byl dnes ráno upečený a odmítutí prvního kusu, protože se mi zdál docela připálený, dostal jsem od prodavače pochvalu jak umít vybírat. Hmmm. Ještě jsem si u něj koupil čokoládový závin, který jsem si vychutnával na nedaleké zídce kostela a celé náměstí, kde se trhy konají, měl jako na dlani a pozoroval veškerý ruch, všechny lidi jak se společně potkávali, zdravili, někteří debatovali u stolečků na zahrádce restaurace, která částečně zasahovala do samotných trhů a postupně odjížděli a přijížděli auta na místní parkoviště.. Dokonalost.


  

Žádné komentáře:

Okomentovat