Stránky

Search

sobota 22. ledna 2011

Stansehorn

    K nám do dílny přes den chodí spousta návštěv. Nejen spousta ostatních řemeslníků, kteří potřebují s něčím pomoci, ale také spousta sousedů, převážně důchodců kteří se cestou z procházky zastaví na kus řeči. Mezi tou spoustou pejskařů a vycházkářů je i jeden pravidelný výletník – bratr mého šéfa Marcus. Takže je tu vlastně jako doma. Známe se již dlouho a  z našich nesčetných rozhovorů již moc dobře ví, že velice rád cestuji, což je jeho oblíbené téma. A né náhodou jednoho dne padla řeč na nedaleký Stansehorn. Stansehorn je hora u městečka Stans, ze které je údajně nejkrásnější výhled na celé jezero Vierwaldsttätersee. Samozřejmě jsem o Stansehornu již slyšel a četl, ale do té doby jsem necítil potřebu se tam zatím vypravit. Sám ani nevím proč. Poděkoval jsem mu za tip a během loučení mi slíbil, že mi na příště donese volnou jízdenku, abych nemusel platit celou cenu, která normálně stojí přes šedesát franků. No, jsou tu opravdu milí lidé.

     Ačkoliv jsem jízdenku obdržel již někdy v polovině léta, na Stansehorn jsem se vypravil až začátkem září. Jednak jsem měl mezitím spousta jiných aktvit a jednak jsem čekal na vhodné počasí . A myslím, že jsem počasí natrefil naprosto dokonale. Stansehorn je ode mne vzdálený asi 13 km, což se rovná pár minutám cestě autem. Stačí si jen sbalit batoh, foťák, doklady, sluneční brýle, klíč od auta a za pár minut už člověk může sedět na lanovce.

pan strojvůdce
      Jak jsem již zmínil Stansehorn je zajímavý především tím, že za pěkného počasí máte možnost vidět celé jezero Vierwaldsttätersee jako na dlani. A tím se myslí opravdu celé jezero - od Brunnenu až po Luzern. A krom jezera Vierwaldsttätersee máte také možnost vidět a rozpoznat dalších několik jezer -  Vierwaldstättersee, Sarnersee, Sempachersee. Baldeggersee, Hallwilersee, Zugersee, Wichelsee, Bannalpsee (Stausee), Gerzensee a Alpnachersee.

    Po příjezdu do Stansu k samotné lanovce mne čekalo trpké zjištění, že se musí za parkoviště platit. A zároveň jsem v mé sladké nevědomosti špatně odhadl čas. Řekl jsem si, že mi čtyři hodiny bohatě budou stačit. A nestačily. Tak jsem se šel hned informovat na stanici, kde jsem předložil mou  poukázku v podobě Aktionerbillet a po ujištění se, že za parkoviště opravdu bohužel platit musím, jsem se uvelebil v místí dřevěné lavičce. Další lanovka jela nahoru až 25 minut. Oldtimer lanovka (originál z roku 1893) vás vyveze asi do poloviny cesty, kde musíte přesednout do druhé, která Vás zaveze až na Stansehorn. Jak to tak ve Švýcarsku bývá, druhá lanovka již čeká připravená, nebo přijede na minutu přesně a nedá Vám žádnou šanci někde čekat. A to mne baví.

Panoramatická restaurace
No a když dojede konečně na Stansehorn tak co s tím, co se tu dá všechno dělat ? Kromě již zmíněných výhledů se tu dají „panoramata“ zhlédnout zcela originálně v otočné panoramatické restauci. Na vrcholu Stansehornu slouží právě tato raritka. Otáčející se restaurace, kde si během celého pobytu můžete z jednoho místa prohlédnout celé panorama aniž by jste se sami otočili, nebo někam spěchali.Geniální, že? Když pominu již všude obligátní park se svišti, je zde zajímavá atrakce a to místo položené na nejvyšším bodě samotného Stansehornu, kde je výjmečně vysoká koncentrace geozón a geoenergií s hodnotou přes 20 000´ Bovie stupňů. Silou se přibližuje hranici, které vyzařují například  mexické pyramidy. Já jako nadšenec pro tyto jevy jsem si nemohl atrakci nechat ujít. Jsem velmi citlivý na podobné jevy a musím říct, že jsem tam při dalším pobytu cítil energie spousty. Nechci Vás zklamat, ale je dost pravděpodobné, že spoustě lidí se na tomto místě nebude dít nic zvláštního (zvláště pokud vůbec nebudou vědět, kde se nacházejí) a nebo je naopak bude (jak to u podobně citlivých lidí bývá, ale nemají vnímání ještě tolik zvládnuté) bolet hlava a budou se potýkat se závratěmi.

Vysutá vyhlídka
    Pro nadšence pro pěší turistiku je zde také k dispozici „Feuerstelle“. Místo, které máte připravené ( i s nasekaným dřívím!) pro posezení a ohřátí si nějakého sebou donešeného jídla. Vlastně si uvědomuji, že to je jediné povolené místo k ohništi. Pokud chcete plánovat výlet a využít  těchto míst v rámci výletu, určitě se dají místa najít na  všudypřítomných mapách – v info centrech, na netu, restauracích apod.

Typické veřejné ohniště
    Mne již na první pohled zaujala vyhlídka, která přesahuje     přes okraj hory a několik metrů mezi Vámi a zemí vás dělí pouze konstrukce z drátěného pletiva po které chodíte. A zde jsem se také seznámil s jedním velice zajímavým člověkem. Při prohlížení panoramatických map a zkoumání přes 100 km dlouhého alpského pohoří mne najednou oslovil jeden starší muž, který ukázal na Titlis a ptal se, jestli to je opravdu on. Tak jsem mu pozitivně odpověděl a výměna zkušeností s návštěvou oné třítisícovky přerostla do hlubšího seznámení. Muži bylo sympatické co dělám, co se zde učím a mě bylo zase sympatické co dělá on – jednalo se o německého filozofa, který se s jeho sdružením snaží zlepšit ekologické podmínky pro člověka. Nad poznámkou, že pravidelně cvičím yogu a jsem vegan, jako každý správný ekolog zajásal s obřím nadšením. Během našeho rozhovoru jsme si vyměnili kontakty a rozesmál mne jeho email: „andreas.chalupar....“. Toto samozřejmě nezůstalo bez otázky a jeho tatínek se prý za Rakouska Uherska odstěhoval  z Čech do Lince. No je to všechno zamotané.

Jezero Vierwaldstättersee
 Bohužel mne již tlačil čas (respektive předplacené parkování), tak jsem se musel rozloučit. Slíbili jsme si, že si napíšeme, navzájem jsme si popřáli štastnou cestu a já jsem vyrazil čekat do dlouhé fronty, která mne nečekaně překvapila. Nakonec jsem k parkovišti štastně dorazil o 40 minut později než jsem měl předplaceno a štastně proto, protože jsem to měl vzácně bez pokuty. Né, že by Stansehorn byla obyčejná hora, ale rozhodně za návštěvu stojí. Ať už kvůli panoramatické restauraci , rozhledu nebo zajímavé geozóně. Jako odpolední nedělní výlet fajn. A že se dá na 1900 metrů vysoký vrchol dostat pěšky po několika turistických stezkách je snad samozřejmé. A málem bych zapomněl, že celá lanovka, včetně vyhlídky je bezbariérová pro vozíčkáře.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat