Stránky

Search

neděle 1. května 2011

Budeme přejíždět přes Švýcarsko, co by jsi mi doporučil ?

Spousta lidí mne bombardovala co se děje, že dlouho neviděli nový post. Prý jestli nemám tvůrčí krizi. Mám. Nebo alespoň měl jsem. Napsal mi dlouholetý přítel, onu otřepanou otázku: "...Čus jak se vede? Budeme projíždět přes Švýcarsko a potřebujem nějaké tipy na výlety do hor a na koupání v řece, nebo jezeře, nebo tak. Díky!". Odpovím mu rovnou formou nového postu. Díky za otázku a za to, že mě donutil zase něco na blog připsat. Možná Tě Petře mou odpovědí zklamu, ale bude stejně obecná a nekonkrétní, jako Tvoje otázka.

Ono "budeme projíždět přes Švýcarsko" je sama o sobě spíše než přímá otázka dosti neurčitá oznamovací věta. Koupat se dá všude (kde to není vyloženě zakázáno) a spát se dá taky všude (kde to neni vyloženě zakázáno). A krásných jezer, přiznivých ke koupání máš všude ve Švýcarsku dost a jistě jich na několik cestou narazíš, aniž by jsi chtěl. Já bych se rozhodoval podle toho, jakým přibližným směrem, pojedete - jestli ze severu na jih, nebo ze západu východ a kde se budete pohybovat obecně.

Troufám si říci, že po celém Švýcarsku se dá výborně koupat a dělat pěší výlety. Samotné velké pohoří začínají spíše v jižním a východním Švýcarsku než v severní části, kde je krajina spíše rovinatá. Ale pro našince zvyklého na nejvyšší horu 1600 mnm, bude i předalpská část naprosto postačující a myslím, že se toho dá stihnout a zažít opravdu hodně.

Jak jsem již psal, pokud budete přes Švýcarsko pouze projíždět (a předpokládám, že se třeba miniálně dva dny zdržíte) možná bych si vytyčil nějaké, z globálního hlediska významnější cíle Tvého zájmu - pěší horské výlety a koupání. Pokud se budeš pohybovat v jižní části, zkus například Matterhorn, kde budeš mít jako nenáročný turista výšlapů až dost, a ke koupání nějaké známnější jezero, podle toho v jaké části se budeš pohybovat potom - jestli ve francouzské nebo italské (Ženevské jezero nebo třeba Lago Lugano). Rovnou máš možnost navštívit metropole, podle kterých se jezera jmenují . Klima horských masivů zrovna přátelské ke koupání moc není. Nebo třeba zkusit Engandin ve východním kantonu Graubünden a projet rovnou i masivy Julierpass, Bernardský průsmyk a když už budeš v této oblasti, máš možnost se podívat do dalších významných míst, kterými se můžeš pochlubit - Sv.Mořic a Davos. A příležitostí ke koupání až dost (třeba jen samotné Davoské jezero).

Dal bych si možná pozor na plánování cesty - na mapě vypadá trasa jako malá vzdálenost, ale ve skutečnosti je silnice v horách dost klikatá, rychlostně omezená a cesta se klidně i několikanásobně prodlouží oproti prvotním plánům. A některé horské vesnice jsou dokonce "Autofrei", kde je vjezd zakázan. A taky si dej pozor na omezení vjezdů karavanů. Chce se to podívat dopředu, možností máš dost. Google a moje tipy jsou Tví přátelé.

To jsou jen moje obecné tipy na trase, kterou zřejmě pojedeš. Ale ber na vědomí, že to je prostě můj názor z vlastní zkušenosti. VŠUDE kudy pojedeš máš možností, kde se vykoupat  a běhat po horách bezpočet. Je mi jasné, že jsem Ti asi moc neodpověděl, ale na neurčitou obecnou otázku, neurčitá obecná odpověď. Měj se fajn, a jestli pojedeš okolo mě, jste u mne vítáni.

J.

Žádné komentáře:

Okomentovat